שיטת התחנות

שיטת התחנות פותחה ע״י שירלי בנטואיץ.

השיטה משלבת בין עקרונות הלידה הפעילה לבין עקרונות היוגה,
ומתמקדת בהקניית טכניקות של נשימה בשילוב עם דרכי תנועה, הרפיה ועבודה תודעתית.

אלה מתורגמות ל-10 תחנות הניתנות לתרגול בזמן הצירים עד לפתיחה מלאה.

״שיטת התחנות״ מציידת את היולדת בארגז כלים מעשי המשלב עבודה פיזית ומנטלית כאחד.

ארגז כלים

"שיטת התחנות" כוללת תרגילי נשימה, תנועה, הרפייה, עבודה קולית, עיסויים, שיאצו, מנטרות חיוביות, שילוב בין עבודה פיזית ומנטאלית.

שותף פעיל בלידה

לכל תחנה יש לפחות 4 וריאציות לביצוע, כך שהיולדת מגיעה ללידה עם ארגז כלים עשיר ומגוון, ובעיקר פרקטי. וריאציות אלה מאפשרות לבן הזוג להיות מעורב, והופכות אותו משותף פאסיבי, לשותף פעיל ומשמעותי בלידה.

ייחודיות השיטה

שילוב של עבודה פיזית ומנטלית לקראת הלידה.

״שיטת התחנות״ בנויה כארגז כלים מודולרי, כך שכל יולדת יכולה למצוא בתוכו כלים מעשיים, שיכולים לעזור לה ספציפית בשעת הצירים.

מטרת השיטה

לסייע ליולדת לקדם,
ככל האפשר, את הלידה באמצעות כלים מעשיים שתורגלו כבר בתקופת ההריון.

 

העקרונות הבסיסיים של "שיטת התחנות":

  • 10 תחנות

    השיטה כוללת 10 תחנות, כאשר לכל תחנה וריאציות שונות.

    התחנות מותאמות לתרגול של היולדת עם בן הזוג, דולה, מיילדת וכו', או לתרגול עצמאי.

  • 3 תחנות מפתח

    מתוך העשר, ישנן 3 תחנות "מפתח", בהן מומלץ להתמקד. תחנות המפתח משלבות בתוכן את מירב המרכיבים המקדמים את תהליך הלידה. הן נגישות ביותר, תומכות ומתאימות לכל זמן הצירים.

  • ארגז כלים

    10 התחנות הן למעשה ארגז כלים לשעת הצירים. אין צורך לזכור את כל התחנות. נבחר 3-4 תחנות בהן נעים ונוח לנו במיוחד. יחד עם זאת, כל תחנה עובדת על משהו אחר התומך, עוזר ומקדם את תהליך הלידה. לכן מומלץ להחליף תחנה כל 20 דקות.
    התחנות אינן מחולקות על פי שלבי הלידה, והשימוש בהן ישתנה מיולדת ליולדת. נלמד את כל התחנות בתקופת ההריון, ובזמן אמת נבחר את המתאימות לנו.

  • מתי מתרגלים?

    בשלב המוקדם של הלידה (כאשר הצירים עוד לא ממש חזקים) אפשר ועדיף עדין לנוח אפילו בזמן הציר עצמו. כאשר הצירים יתחזקו וליולדת יהיה קשה לשכב, זה הזמן בו נתחיל לתרגל את התחנות. התרגול של התחנות יתבצע בבית, במכונית, בדרך לבית החולים, במעלית, בדלפק חדר הלידה, בחדר מוניטור וכמובן בחדר הלידה. נתרגל תחנות עד  האפידורל או עד לפתיחה מלאה.
    התרגול יתבצע רק בזמן הצירים עצמם. בין ציר לציר נחים!

  • בין ציר לציר

    בין ציר לציר מומלץ לנוח ולאגור כוחות. לרוקן את שלפוחית השתן ולהרבות בשתייה. כדאי להצטייד בבקבוק ספורט ממנו נוח יותר לשתות בשכיבה.
    נקום ונתרגל את התחנות רק כשמגיע ציר.

  • שילוב של תנועה ונשימה

    כל תחנה משלבת תנועתיות עם נשימה. לאורך כל תרגול התחנות, דאגו לנשום, לנשום, לנשום- נשימות צירים. תנועות האגן המלוות כל תחנה יהיו מעגליות, על מנת לקדם את ראש התינוק אל תעלת הלידה. נושמים ומנסים לתאם נשימה לתנועה- הריכוז בנשימה ובתנועה עוזר להתקדמות הלידה ומסיח את הדעת מעוצמת הציר. כל תנועות הפה- נשיפות דרך הפה, קולות נמוכים, אנחות, פיהוקים, שירה, צחוק, נשיקות- עוזרות להרפות את שרירי רצפת האגן.

  • הליווי בלידה

    היולדת יכולה לתרגל את התחנות באופן עצמאי, אך מומלץ לתרגל אותן עם מלווה: בן זוג, דולה- תומכת לידה, מיילדת, חברה וכו'.

    התרגול יחד תומך ביולדת, ומאפשר למלווה להיות שותף פעיל ומשמעותי בתהליך הלידה.

Created by BestSite

  • וואצאפ
  • מייל
  • פייסבוק
  • אינסטרגם